Tremmer eller forebyggelse ?

Vidste du at Kalundborg i 2016 anvendte 5,9 millioner kroner på anbringelse af mindreårige, varetægtsfængslede på sikrede institutioner ?

Vidste du at tallet forventes at stige til 10,1 million kroner i 2017, og yderligere forventes at stige til 12,5 millioner kroner i 2018 ?

Omkostningerne for at anbringe de unge på sikrede institutioner forventes altså mere end fordoblet på 2 år. Det vidste Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale og Liberal Alliance da de indgik Budgetforlig i Kalundborg den 28. September 2017. De gjorde bare intet for at løse problemet !

Enhedslisten stillede forslag til budget 2017 og 2018, om ansættelse af tre gadeplansmedarbejdere der målrettet skulle arbejde med særligt udsatte og belastede ungegrupper i Kalundborg.

Med udsigt til stærkt stigende udgifter til anbringelser generelt, stigende fra 5,9 mio. kr. i 2016 til forventede 12,5 mio. kr. i 2018, er der al mulig grund til at ansætte gadeplansmedarbejdere der kan medvirke til at holde de unge ude af kriminalitet, samt fastholde dem i skole og ungdomsuddannelse.
Regnestykket er simpelt. Investerede vi 1,5 millioner kroner i tre medarbejdere, så kunne vi hurtigt nedbringe antallet af anbringelser, og formentligt spare millioner af kroner.

Jesper Hjelm Kristensen, Medlem af kommunalbestyrelsen, Enhedslisten